Terug naar overzicht

Veerkracht monitor 2021

Amersfoort, 9 november 2021

Veerkracht Monitor: Nederlander geeft eigen veerkracht een 7
Campina wil Nederlanders inspireren veerkrachtiger te worden

85% van de Nederlanders voelt zich veerkrachtig. Wel geeft een derde van de mensen onder de 35 aan minder veerkrachtig te zijn geworden door de coronapandemie. Dit blijkt uit een onderzoek van marktonderzoekbureau Ipsos in opdracht van Campina. Het merk introduceert hiermee de 'Veerkracht Monitor', een onderzoek naar de veerkracht van Nederland dat jaarlijks zal terugkeren. Voldoende beweging, meer rust en gezonde voeding blijken bij dit thema belangrijke uitdagingen te zijn. Met het onderzoek wil Campina inzichten delen en daarmee Nederlanders inspireren om veerkrachtiger te worden.

Klik hier voor de gehele infographic.

Meer rust in het hoofd

Uit het onderzoek komt naar voren dat 80% van de Nederlanders zich met het onderwerp veerkracht – de kracht van lichaam en geest om zich snel te herstellen – bezighoudt. Onder jongeren ligt dit percentage zelfs op 89%. Gemiddeld geven mensen hun eigen veerkracht een 7. Voor 61% van de respondenten heeft de coronapandemie daar geen invloed op gehad, wel blijkt 34% van de mensen tussen 18 en 34 jaar er juist minder veerkrachtig door te zijn geworden. De top 5 van gestelde doelen rondom veerkracht bestaat uit dagelijks meer bewegen, werken aan de conditie, meer rust in het hoofd krijgen, op gewicht blijven en een betere nachtrust hebben. Voor 75% van de mensen die actief bezig is met veerkracht speelt voeding een belangrijke rol – fruit, groente en zuivel worden hierbij vaak als voorbeelden genoemd.

Samen doelen behalen

Om de persoonlijke doelen te behalen, maakt een kwart van de mensen een planning voor zichzelf. Een groot deel zoekt hulp of inspiratie bij anderen binnen het eigen sociale netwerk, zoals 26% bij de partner en 20% bij vrienden. Dit blijkt hard nodig, want veel mensen hebben moeite met het behalen van bepaalde doelen. Het vinden van rust blijkt de grootste uitdaging. Zo is 57% van de mensen die actief bezig is met een betere nachtrust daar nog niet tevreden over. 55% is ontevreden over meer rust in het hoofd krijgen en 47% over het eigen gewicht. Wel zijn de meeste mensen tevreden over doelen als meer van de natuur genieten, lid worden van een sportvereniging en meer aandacht geven aan vrienden en familie.

Carien de Bas, Partnership & Sport Campina: “We hebben ons de afgelopen jaren met name gericht op fysieke fitheid; voldoende beweging en gezonde voeding. Zo werkt Campina al jaren samen met topsporters en NOC*NSF om mensen te motiveren om met behulp van voeding en beweging gezond te leven. De mentale fitheid is daarnaast ook een belangrijk onderdeel van ons welzijn. We zien dat dit thema steeds meer leeft binnen de samenleving, zeker sinds de coronapandemie. Door ons in het onderwerp te verdiepen, willen we nog beter begrijpen hoe we Nederland kunnen inspireren om veerkrachtig in het leven te staan.”

Mentale fitheid

Campina heeft zich de afgelopen jaren ingezet voor de fysieke fitheid van Nederland door mensen te motiveren meer te bewegen. Het bedrijf wil met de Veerkracht Monitor een bijdrage leveren aan de mentale fitheid van Nederland door in kaart te brengen hoe Nederlanders omgaan met veerkracht. Het gaat om een jaarlijks terugkerend onderzoek - op die manier wil Campina de ontwikkeling van veerkracht in Nederland volgen. In aanloop naar het onderzoek heeft Campina een expertpanel geïnterviewd om meer begrip te krijgen over het thema veerkracht. Het panel bestond onder anderen uit hoogleraar Neurowetenschap Victor Lamme, universitair docent Psychologie Richta IJntema (gepromoveerd op het thema veerkracht), Olympisch kampioen rekstok Epke Zonderland en chef de mission van de Paralympische Spelen Esther Vergeer. De Veerkracht Monitor is uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos dat het onderzoek heeft gedaan onder een landelijk representatieve steekproef van duizend respondenten van achttien jaar en ouder.

Paulien Schieven, commercieel directeur bij Ipsos: “We zien in diverse nationale en internationale onderzoeken terug dat ‘je fit voelen’ steeds vaker geassocieerd wordt met mentale fitheid, naast fysieke fitheid. Het is een universeel thema, waarvan mensen zich steeds meer bewust worden. Door de coronapandemie is mentale fitheid, dat verbonden wordt aan het mooie begrip ‘veerkracht’, definitief op de agenda komen te staan. Dat leidt tot behoefte aan inzichten en duiding, zoals door middel van de Veerkracht Monitor.”

Klik hier om naar het volledige onderzoek te gaan.

Koninklijke FrieslandCampina N.V.

Elke dag voorziet Koninklijke FrieslandCampina miljoenen consumenten wereldwijd van zuivelproducten met waardevolle voedingsstoffen uit melk. FrieslandCampina produceert en verkoopt consumentenproducten als zuiveldranken, kindervoeding, kaas en desserts. Het levert room en boterproducten voor professioneel gebruik aan bakkerijen en horecabedrijven. FrieslandCampina produceert en verkoopt daarnaast ingrediënten en halffabricaten aan producenten van kindervoeding, de voedingsmiddelenindustrie en de farmaceutische sector. In 2020 bedroeg de jaaromzet EUR 11,1 miljard. FrieslandCampina exporteert vanuit Nederland naar meer dan 100 landen zuivelproducten, heeft vestigingen in 38 landen en biedt werk aan ruim 23.000 medewerkers. Het centrale kantoor is gevestigd in Amersfoort. De onderneming is volledig in handen van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A., en is met bijna 17.000 leden-melkveehouders in Nederland, Duitsland en België een van de grootste zuivelcoöperaties in de wereld. Voor meer informatie: www.frieslandcampina.com.