Over Zuivel

Zuivel is onderdeel van gezonde voeding
Om sterk te worden is gezonde voeding en voldoende beweging belangrijk. Gezonde voeding bestaat uit voldoende basisvoedingsmiddelen zoals groente, fruit, vis, brood, vlees, vis, oliën en zuivel. Zuivel is een belangrijk onderdeel van deze gezonde voeding omdat het van nature rijk is aan onmisbare voedingsstoffen zoals calcium, proteïne, vitamine B2 en B12:

  • Calcium zorgt voor sterke botten en tanden. Je botten en tanden worden voortdurend afgebroken en nieuw aangemaakt, calcium speelt hierbij een belangrijke rol.
  •  Proteïne (eiwit) draagt bij aan de groei en het herstel van je spieren. Voor optimaal effect is het belangrijk dat je binnen 2 uur na het sporten een portie proteïne neemt. Veel sporters eten bijvoorbeeld een bakje kwark na het sporten.
  • Vitamine B2 en B12 helpen energie te halen uit je voeding. De vitaminen maken energie vrij uit suikers en vetten tijdens de vertering en het draagt bij aan vermindering van vermoeidheid.

Zuivel is onderdeel van de Schijf van Vijf. Aanbevolen wordt om elke dag 2 tot 3 porties melk, melkproducten of kaas te nemen.

Kun je ook zonder zuivel?

Een klein deel van de mensen in Nederland heeft een koemelkallergie of lactose-intolerantie. Als je lactose-intolerantie hebt kun je vaak nog wel wat zuivel gebruiken voor een lekkere cappuccino of een bakje yoghurt of kwark na het sporten. Als je koemelkallergie hebt of je wilt om andere redenen geen zuivel eten, dan is het wel belangrijk dat je voedingsstoffen zoals proteïne, vitamine B2 en B12 uit andere producten haalt. Kijk voor meer informatie over lactose-intolerantie en koemelkallergie op: 

·       Lactose-intolerantie

·       Koemelkallergie